همزمان با تغییرات اجتماعی، نگرش انسانها و به تبع آن، فناوریهای خلقشده یا موردنیاز آنها نیز تغییر مییابد. توانایی درک این تغییرات و یا پیشبینی آنها میتواند استراتژی کسبوکار شما را در سطوح مختلفی تعیین کند. تجزیهوتحلیل روندها میتواند به شما کمک کند تا درک صحیحی از مسائل موجود و در حال ظهور و نحوهی تاثیر آنها در تعیین آینده کسبوکارتان به دست آورید. از این رو، بهکارگیری رویکرد ساختارمند برای تجزیه و تحلیل روندها میتواند اقدامی سودمند و یا حتی سرنوشتساز باشد.
روندها به سه دسته کلانروند (Megatrend)، میانروند (Macrotrend) و ریزروندها (Microtrend) قابل دستهبندی هستند.
کلانروندها آنهایی هستند که انتظار میرود در مدتزمان طولانی اثرگذار باشند، تأثیر عمیقی بر جامعه جهانی بگذارند و برای همه قابل مشاهده و شناختهشده باشند. تغییرات اقلیمی نمونهای از کلان روند است.
میانروندها، مواردی هستند که در یک دوره پنج تا ده ساله تأثیر قابل توجهی بر جامعه دارند و توسط اکثر مردم شناختهشده و قابل درک هستند. رسانههای اجتماعی و هوش مصنوعی نمونههایی از این روندها هستند.
ریزروندها، روندهای نوظهوری هستند که چند سالی است وجود دارد و عمدتا بر پذیرندگان اولیه تأثیر میگذارند. یادگیری تطبیقی و استفاده از پلتفرمهای بازی/اجتماعی مانند Twitch یا Discord در آموزش نمونهای از ریزروندها هستند.
اهمیت شناخت این روندها این است که کسبوکار شما اگر طولانیمدت است، نباید در تعارض با کلانروندها باشد. عقب افتادگی اقتصاد ژاپن نسبت به دههی 80 میلادی و واگذاری بازار به شرکتهای کرهای، شاید مثال مناسبی برای عدم درک صحیح از کلانروندها بود. یک کلانروند دیگر، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر است. بر این اساس سرمایهگذاری در این جهت میتواند در درازمدت به صرفه و درست باشد. برعکس کلانروندها، اگر به دنبال کسبوکارهای کوتاهمدتتری هستید، باید در مسیر میانروندها حرکت کنید. ریزروندها همانند فرزندان زاییدهشده از کلانروندها و عمدتا حاصل نیازهای نوظهور یا یافتههای جدید علمی هستند. این روندها در صورت رشد میتوانند به میانروندها و سپس به کلانروندها تبدیل شوند.
دانشگاه اصفهان با تشکیل ناحیه نوآوری بر این امید است که بتواند با تعامل کارآفرینان و دانشمندان، بستری برای ایجاد و شناخت روندها در سطوح مختلف فراهم آورد.